AktywnoSć ruchowa w zwalczaniu otyłości — Zdrowie kobiet - Dieta i Medycyna
Tradycja i najwyższa jakość Kraków pieczątki.

postheadericon AktywnoSć ruchowa w zwalczaniu otyłości

Wysiłki fizyczne zmniejszają ciężar ciała – fakt ten nie ulega wątpliwości, mimo iż często kwestionowano ich przydatność w profilaktyce i leczeniu otyłości. Przytaczano argument, iż dające się realizować wysiłki fizyczne związane są z ogólnym niewielkim wydatkiem energii i dlatego są mało przydatne w walce z otyłością. Ponadto – wzrost aktywności ruchowej ma zwiększać łaknienie, niwecząc zysk nawet tego niewielkiego wydatku energii, jaki związany był z wysiłkiem.

Pierwsze z tych stwierdzeń jest nieprawdziwe (choć popularne) – można się o tym przekonać patrząc na dane tab. IV. 12. Również oficjalne dane, dotyczące dobowego zapotrzebowania kalorycznego różnych grup ludności w różnych krajach, w związku z odmiennością wykonywanych rodzajów pracy, wahają się zwykle od 2400 do 4500 kcal. Ta ostatnia wartość nie jest zresztą najwyższa – wydatek energetyczny związany z wykonywaniem wielu prac w górnictwie, leśnictwie, sporcie i in. sięgać może nawet 6000 kcal na dobę.

Naturalnie profilaktyka otyłości nie polega na jednorazowym wydatkowaniu ogromnych ilości energii podczas ciężkiej pracy. Otyłość nie pojawia się błyskawicznie: mały nawet, w przeliczeniu na dobę, wzrost ilości wydatkowanej energii, jeżeli powtarza się systematycznie, codziennie w ciągu całego roku składa się na „nie odłożone” lub „stracone” kilogramy ciężaru ciała.

Chodzenie w tempie 4-5 km/godz związane jest z wydatkiem energii rzędu 250 kcal na godzinę, jazda na rowerze po nierównym terenie – 700 kcal itd. Wydatek około 500-600 kcal w ciągu 1-2 godzin zdrowy człowiek w średnim wieku może osiągnąć bez zmęczenia.

Leave a Reply