Dieta - kontynuacja — Zdrowie kobiet - Dieta i Medycyna
nasiona feminizowane

postheadericon Dieta – kontynuacja

Fizjolog zajmujący się zagadnieniami żywienia sportowców, dr E.R. Buskirk, wskazując na błędność starego przekonania o tym, że żywienie dostarczające do organizmu dużo białka jest niezbędne do uzyskania wysokich wyników sportowych, zauważył żartobliwie, ale słusznie, że nikt jeszcze nie widział konia wyścigowego jedzącego mięso, a mimo to osiągane na wyścigach wyniki dowodzą znakomitej zdolności wysiłkowej.

Naturalnie, dieta musi zapewnić organizmowi wszystkie niezbędne aminokwasy nie syntetyzowane w ustroju człowieka. Występują one nie tylko w produktach pochodzenia zwierzęcego (jak mięso czy ryby), ale również w produktach roślinnych. Jeżeli w składzie diety dominują produkty pochodzenia roślinnego, muszą być dostatecznie urozmaicone, właśnie dlatego, aby była pewność, że zawierać będą wszystkie niezbędne egzogenne aminokwasy.

Przyszłe badania wyjaśnią dyskusyjną kwestię potrzeby specjalnego wzbogacania organizmu w witaminy w okresie intensywnej pracy fizycznej, a zwłaszcza treningu sportowego. Naturalnie obowiązkiem lekarzy opiekujących się tak obciążonymi ludźmi jest niedopuszczenie do niedoborów witaminowych. Zapomina się jednak czasem o tym, że zwiększone ogólne spożycie pokarmowe zapewnia również zwiększone zaopatrzenie organizmu w witaminy w składzie spożywanych pokarmów. Różne stwierdzenia o zwiększonym „zapotrzebowaniu” organizmu podczas pracy selektywnie na tę czy inną witaminę częściej oparte są na dość dowolnym rozumowaniu autorów takich opinii niż na poprawnych metodycznie badaniach naukowych. Warto jest o tym pamiętać i zachowywać pewien krytycyzm przy wprowadzaniu do praktyki „żywienia w związku z pracą” takich zaleceń (krytycyzm nie oznacza negacji). Spożywanie nadmiaru witamin może spowodować zakłócenie niektórych funkcji ustroju i przynieść skutki szkodliwe dla zdrowia. Warto też pamiętać, że z drugiej strony ograniczenie dietetyczne, niewłaściwe przygotowanie (np. zbyt długie gotowanie, smażenie itp.) pokarmów lub preferowanie diety monotonnej, stale o tym samym składzie, zawsze zagraża hipowitaminozą, a specjalnie w przypadku ludzi wykonujących pracę fizyczną.

Leave a Reply