Dieta
Ogłoszenia Ostrów Wielkopolski

postheadericon Dieta

Popularne jest przekonanie, że ludzie ciężko pracujący fizycznie, w tym szczególnie sportowcy uprawiający intensywny trening, powinni spożywać szczególnie dużo mięsa. W takim ogólnym sformułowaniu jest to pogląd błędny. Zawarte w mięsie białko nie stanowi dla organizmu materiału energetycznego, poza niewielką jego ilością wykorzystywaną za pośrednictwem glukoneogenezy (patrz str. 44). Aminokwasy spożywanego białka są natomiast wykorzystywane do budowy własnych białek ustrojowych podczas treningu fizycznego, np. nowych białek mięśniowych (niektóre rodzaje treningu powodują zwiększenie masy mięśniowej i przerost mięśnia sercowego). Związane z tym zwiększone zapotrzebowanie na białko w zasadzie pokrywane jest dzięki temu, że przy zwiększeniu ogólnego wydatku kalorycznego organizmu te same 10-20% jego wielkości naturalnie oznaczać będzie większą ilość białka (więcej gramów). Jeżeli jednak trening będzie prowadził do stopniowej redukcji ciężaru ciała mimo zwiększenia ogólnej wartości kalorycznej spożywanych pokarmów (źle zrozumiana dieta, zamierzone dążenie do obniżenia ciężaru ciała), może rozwinąć się ujemny bilans azotowy: więcej białek ustrojowych będzie ulegać w ciągu doby metabolizmowi, niż dostarcza ich opisana, „typowa” dieta. W takiej sytuacji bądź ogólna ilość spożywanych (różnych) pokarmów powinna być zwiększona, bądź zwiększyć się powinno procentową zawartość białka w diecie.

Możliwa jest i sytuacja odwrotna. Dieta może zawierać za dużo białka, którego nadmiar, pozostający po pokryciu zapotrzebowania organizmu na aminokwasy, zostaje przekształcony w węglowodany, a te ewentualnie w tłuszcze. Ciężar ciała zacznie wzrastać. W ogóle dieta o zbyt wysokiej procentowej zawartości białka może być niekorzystna dla zdrowia.

Leave a Reply