Inne rodzaje aktywności ruchowej: winda czy schody? | Zdrowie kobiet - Dieta i Medycyna

postheadericon Inne rodzaje aktywności ruchowej: winda czy schody?

Od pewnego czasu prowadzone są badania, które zmierzają do wyjaśnienia efektów fizjologicznych różnych form aktywności ruchowej, łatwiejszej do realizacji niż systematyczny, kontrolowany trening fizyczny.

Przed kilkunastu laty z dyskusji w grupie ekspertów Światowej Organizacji Zdrowia wyłoniło się „zalecenie” pokonywania codziennie pieszo 9-10 km. Tylko na pierwszy rzut oka wydaje się, że jest to dużo. W rzeczywistości zajmuje to tylko 2-2,5 godziny. Naturalnie, jak zawsze, intensywność wysiłku należy dostosować do wieku i wydolności fizycznej – zrobić to może odpowiednio wyszkolony lekarz.

Ostatnio przeprowadzono badania, w Których starano się wyjaśnić, czy „niezbędnej porcji ruchu” nie może dostarczyć zastąpienie, w godzinach pracy, windy przez schody. Pracowników administracyjnych w wielopiętrowym biurowcu, którzy zgłosili chęć uczestniczenia w badaniach, podzielono na dwie grupy. Byli to ludzie w wieku od 33 do 61 lat. Utworzono z nich „pary” odpowiadające sobie wiekiem. Jeden z członków każdej „pary” zobowiązał się korzystać podczas pracy tylko ze schodów, a drugi – tylko z windy. Przed rozpoczęciem 10-tygodniowego okresu „treningu” i po jego zakończeniu przeprowadzono dokładne badania lekarskie, poszerzone o specjalne pomiary fizjologiczne, wszystkich uczestników tego eksperymentu.

Okazało się, że przed eksperymentem obie grupy ochotników nie różniły się między sobą w świetle badanych wskaźników ich stanu fizycznego. Natomiast po 10 tygodniach grupa używająca schodów była o około 20 % „lepsza” od swoich partnerów, prowadzących przez ten czas, jak i poprzednio, siedzący tryb życia. Po dokładniejszej analizie okazało się, że taki efekt „treningowy” byl wyraźny (15%), gdy liczba „pokonanych” pięter przekraczała około 80 w ciągu tygodnia, a stawał się duży (ok. 20%), gdy przekraczała 110-120 na tydzień. Tak więc, codzienne 4-5-krotne wejście na 4-5 piętro przyniosło bardzo wyraźne zmiany adaptacyjne ze strony układu krążeniowo-oddechowego, zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej i in.

Leave a Reply