Likwidacja zmęczenia | Zdrowie kobiet - Dieta i Medycyna
www.zdrove.pl/

postheadericon Likwidacja zmęczenia

Istnieje tylko jeden sposób usuwania zmian zmęczeniowych – jest nim wypoczynek. Subiektywna ocena głębokości tych zmian może natomiast zmieniać się w zależności od wielu czynników.

Emocje, środki farmakologiczne, takie jak kofeina i teofilina (kawa, herbata), pochodne amfetaminy i in., mogą podwyższać próg odczuwania zmian zmęczeniowych, ale na zmiany te nie wpływają w znaczącym stopniu.

Czynniki te nie zmniejszają zmian zmęczeniowych, nie opóźniają ich rozwoju i nie przyspieszają ich likwidacji, natomiast zmieniają subiektywną ich ocenę. Są środkiem przełamywania uczucia zmęczenia, ułatwiającym kontynuację pracy mimo głębokich zmian zmęczeniowych, a nie środkiem walki z tymi zmianami.

Częstym nieporozumieniem jest mylenie dwu pojęć oznaczających co innego: wypoczynku i spoczynku. Wypoczynek jest to likwidacja zmian zmęczeniowych. Tylko ta część czasu wolnego po pracy, w ciągu którego ustępują zmiany zmęczeniowe, jest wypoczynkiem. Pozostała część czasu po pracy to jest (ewentualnie) spoczynek. Oczywiście pod względem fizjologicznym są to zupełnie różne stany organizmu.

Warto wiedzieć, że szereg zmian, które rozwijając się podczas pracy prowadzą do zmęczenia, po pracy wyrównywanych jest „z nadmiarem”. Jest to jeden z mechanizmów zwiększania zdolności wysiłkowej pod wpływem treningu fizycznego. Do takich zmian należy np. zawartość glikogenu w mięśniach. Podczas długotrwałego wysiłku zmniejsza się ona znacznie, a w okresie powysiłkowym przekracza przez pewien czas poziom wyjściowy, po czym powraca do niego.

Fazowość tych zmian jest bardzo istotna m.in. przy planowaniu skutecznego treningu fizycznego. Kolejne wysiłki tego treningu powinny przypadać na określone fazy odbudowy rezerw energetycznych mięśni, uszczuplonych przez poprzedni wysiłek.

Skuteczność (szybkość) wypoczynku można często znacznie przyspieszyć nie zachowując podczas jego trwania bierności ruchowej i intelektualnej, a przeciwnie – przełączając się na inny rodzaj aktywności niż ta, która doprowadziła do zmęczenia.

Może to być inne zajęcie fizyczne po pracy fizycznej lub umysłowe po pracy umysłowej. Skuteczniejsza jest jednak, jako czynnik stymulacji wypoczynku, aktywność ruchowa po umysłowej i na odwrót. Mechanizmy czynnego wypoczynku są jeszcze mało zbadane.

Leave a Reply