Potreningowe zmiany w organizmie człowieka | Zdrowie kobiet - Dieta i Medycyna

postheadericon Potreningowe zmiany w organizmie człowieka

Obraz zmian potreningowych zależy od rodzajów wysiłków fizycznych, które zmiany te wywołały. Najbardziej ogólnie można wyróżnić z tego punktu widzenia wysiłki wytrzymałościowe i szybkościowo-siłowe. Do pierwszej kategorii (wytrzymałościowe) należą takie wysiłki, jak chód, bieg i pływanie na średnie i długie dystanse itp. Do drugiej kategorii (szybkościowe, siłowe i szybkościowo-siłowe) – takie wysiłki, jak biegi i pływanie na krótkie dystanse, podnoszenie ciężarów itp.

Warto zauważyć, że wytrzymałość jest cechą, która odgrywa dużą rolę nie tylko w walce o wyniki w wielu dziedzinach sportu, ale i w życiu codziennym, pracy zawodowej itp. Trening wytrzymałościowy powoduje zwiększenie maksymalnego pochłaniania przez organizm tlenu, czyli zwiększenie wydolności fizycznej. Dawniejsze badania zmian wydolności fizycznej pod wpływem treningu wykazały wzrost maksymalnego pochłaniania tlenu nie przekraczający 10-20% niezależnie od sposobu prowadzenia treningu. Wydawało się, że 20% początkowej wartości stanowi możliwą do osiągnięcia pod wpływem treningu granicę wzrostu maksymalnego pochłaniania tlenu przez człowieka.

Badania ostatnich lat wskazują na to, że wzrost ten może być znacznie większy, często może znacznie przekraczać 30% początkowej wartości. Znakomity specjalista w dziedzinie fizjologii wysiłków fizycznych, profesor Bengt Saltin, stwierdził, że wzrost maksymalnego pochłaniania tlenu przez organizm może być tym większy, im mniejsza jest jego wielkość na początku treningu. W badaniach nad następstwami ograniczenia aktywności ruchowej, przeprowadzonymi przez tego uczonego i zespół współpracowników, okazało się, że 20-dniowe unieruchomienie badanych w łóżku powodowało obniżenie maksymalnego pochłaniania tlenu średnio prawie o 30%. W ciągu 55-dniowego treningu, jaki badani ochotnicy rozpoczęli po okresach unieruchomienia, maksymalne pochłanianie tlenu wzrastało prawie o 100%, tzn. średnio o 33% w stosunku do wartości wyjściowej z okresu przed unieruchomieniem.

Leave a Reply