WYDATEK ENERGII PODCZAS RÓŻNYCH CZYNNOŚCI

postheadericon WYDATEK ENERGII PODCZAS RÓŻNYCH CZYNNOŚCI

Rezygnacja z łyżeczki cukru dziennie, połączona z godzinnym marszem przyniesie w ciągu roku utratę nie mniej niż 5 kg ciężaru ciała. Łatwo jest rezygnować z dwu łyżeczek cukru, a marsz przedłużyć do 2 godzin dziennie lub godzinny uzupełnić kilkunastominutowymi wysiłkami o większej intensywności.

Przed kilkunastu laty w Zakładzie Żywienia znanego Uniwersytetu Harvarda przeprowadzono interesujący eksperyment. Studentom jednego z college’ów zaproponowano podwojenie dobowych racji pokarmowych o wartości kalorycznej sięgającej i tak już blisko 3000 kcal, zalecając jednocześnie zwiększenie aktywności ruchowej tak, aby utrzymywał się stały ciężar ciała.

Studenci musieli włożyć w to wiele wysiłku, tym bardziej że czas na aktywność ruchową ograniczony był przez normalne obowiązkowe zajęcia szkolne, ale zadanie wykonali. To znaczy, że możliwe było wydatkowanie w ciągu doby przeszło 3000 dodatkowych kilokalorii podczas różnych zajęć sportowo-rekreacyjnych!

Błędne jest też przekonanie o zwiększeniu przez aktywność ruchową łaknienia w stopniu wyrównującym związany z wysiłkiem wydatek energii. Liczne badania wskazują na brak takiej prostej zależności.

Źródło nieporozumień i zniechęcenia do wykorzystywania aktywności ruchowej jako środka w zwalczaniu otyłości stanowi także fakt nie tylko nie zmniejszania się, ale w wielu przypadkach zwiększania się ciężaru ciała, zwłaszcza w początkowym okresie treningu fizycznego. Rzecz polega na tym, że u ludzi prowadzących siedzący tryb życia podjęcie nasilonej aktywności ruchowej (treningu) powoduje różne zmiany, których wpływ na ciężar ciała jest przeciwstawny: zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej i zwiększenie masy mięśniowej (ryc. IV.49). Oczywiście z punktu widzenia zwalczania otyłości istotna jest pierwsza z tych zmian, gdyż zazwyczaj zwiększanie ciężaru ciała jest wynikiem zwiększania się masy tkanki tłuszczowej. Trening ma pod tym względem wpływ szczególny. Zwiększenie masy mięśniowej jest zmianą korzystną – zwiększa możliwość adaptacyjną organizmu. Nie jest zatem ważny ciężar ciała, lecz skład ciała.

Leave a Reply